Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - HVZundert

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13
121
Nieuws / Betalen voor wachten op een woning
« Gepost op: januari 19, 2019, 01:51:29 pm »
19 januari 2019
Woningzoekenden betalen jaar op jaar een bedrag om ingeschreven te staan voor een sociale huurwoning in een bepaalde regio. Door het tekort aan sociale huurwoningen kan dat bedrag behoorlijk oplopen.

Na vijf jaar wachtten heeft een woningzoekende in Almere  €127,50 betaald. En wat als je na vijf jaar wachten toch in een andere regio wil wonen?

Betalen voor wachten
De meeste sociale huurwoningen worden vergeven via Woningnet. Elke Woningnetregio hanteert daarbij eigen prijzen voor inschrijven en verlenging. De bedragen die worden betaald, lopen daarom zeer uiteen. Na vijf jaar ingeschreven te hebben gestaan, heb je onder de huidige prijzen in Holland Rijnland vijftig euro betaald om te wachten op een woning, en in Almere €127,50.

Kosten inschrijving in de gemeente Zundert (Klik voor Wonen):
InschrijvenVerlengenNa 5 jaarNa 10 jaar
€20,00€10,00€60,00€110,00
-------------------------------------------------------------------------
Regio    Inschrijven    Verlengen    Na 5 jaar    Na 10 jaar
Amsterdam    €50,-    €8,-    €82,-    €122.-
Actium    €12,50    €12,50    €62,50    €125,-
Almere    €25,50    €25,50    €127,50    €255,-
Groningen    €20,95    €20,95    €104,75    €209,50
Holland Rijnland    €10,-    €10,-    €50,-    €100,-
Gooi en Vechtsreek    €15,-    €15,-    €75,-    €150,-
Eemvallei    €25,-    €10,-    €65    €115,-
Drechtsteden    €31,70    €20,-    €111,70    €211,70
Hengelo Borne    €15,-    €15,-    €75,-    €150,-
Huiswaarts Nu    €25,-    €10,-    €65,-    €115,-
Midden Holland    €23,-    €23,-    €115,-    €230,-
Mercatus Wonen    €25,-    €15,-    €85,-    €160,-
Utrecht    €25,-    €8,-    €57,-    €97
Woongaard    €25,-    €10,-    €65,-    €115,-
IJmond/Zuid-Kennemerland    €10    €10    €50,-    €100,-

Achteraan aansluiten
Omdat woningzoekenden lang moeten wachten op een woning, kan het goed zijn dat ze op een gegeven moment een woning nodig hebben in een andere regio. Door het vinden van een nieuwe baan, een relatie of andere veranderingen in hun leven. Na jarenlang betaald te hebben voor het wachten in Amsterdam, mag je vervolgens in Groningen opnieuw achteraan sluiten. De opgebouwde wachttijd ben je kwijt.

Funda voor huurders
De Woonbond gaat dit jaar in gesprek met corporaties en huurdersorganisaties over een ‘Funda voor huurders’ een landelijk systeem waar woningzoekenden zich kunnen inschrijven voor een sociale huurwoning. Dat is flexibeler voor woningzoekenden, en door één landelijk systeem te hanteren kunnen de inschrijfprijzen fors omlaag. Er moet er natuurlijk ook bijgebouwd worden om de wachttijden voor sociale huurwoningen echt aan te pakken.

[bron:Woonbond]

122
Nieuws / Meer corporaties met verhuisregeling ouderen
« Gepost op: januari 10, 2019, 12:28:59 pm »
9 januari 2019
Steeds meer woningcorporaties in de regio Haarlem sluiten zich aan bij de verhuisregeling ‘Ouder wonen en prettig wonen’. Die is bedoeld om senioren in een grote corporatiewoning met een trap, te laten verhuizen naar een kleinere gelijkvloerse woning.



Eind december sloten woningcorporatie Rosehaghe en Woonzorg Nederland zich aan bij deze regeling, die begin 2018 van start ging op initiatief van de gemeente Haarlem en woningcorporaties Elan Wonen, Ymere en Pré Wonen. De regeling is onderdeel van de prestatieafspraken tussen de gemeente en de corporaties om de doorstroming op de Haarlemse woningmarkt te bevorderen.

Oude huur en verhuiskostenvergoeding
In Haarlem wonen zo’n 4000 huurders van 65-jaar en ouder in een corporatiewoning met een trap. De woningen zijn vaak te groot voor hen geworden en door de trap ontstaan er regelmatig onveilige situaties. Met de nieuwe regeling kunnen ouderen makkelijker naar een gelijkvloerse twee- of driekamerwoning verhuizen. Ze krijgen voorrang bij de toewijzing en nemen hun oude huurprijs mee. Bovendien ontvangen ze van de gemeente een verhuiskostenvergoeding van 1000 euro en kunnen ze gebruik maken van een verhuiscoach bij het zoeken naar een nieuw huis.

Doorstroming
Inmiddels hebben ruim 25 oudere huishoudens gebruikt gemaakt van de regeling en een nog veel groter aantal heeft zich ervoor ingeschreven. Door te verhuizen maken de ouderen plaats voor huishoudens die graag een grotere woning willen hebben. Zo komt de broodnodige doorstroming op gang.

[bron:Woonbond]

123
Nieuws / Wat kost huren in 2019?
« Gepost op: december 28, 2018, 02:29:16 pm »
[28 december 2018]
Een hogere liberalisatiegrens. Geïndexeerde grenzen voor de toewijzing van sociale huurwoningen en de huurtoeslag. Hogere kosten voor energie. In 2019 verandert er weer veel dat van invloed is op de portemonnee van huurders en woningzoekenden.
Wat kost een sociale huurwoning?


Verhuist u in 2019 naar een sociale huurwoning? Dan mag de kale huur van die woning niet hoger zijn dan € 720,42. Dit is de nieuwe ‘liberalisatiegrens’. Voor het eerst in vijf jaar is deze grens omhoog gegaan.

Heeft u een inkomen dat recht geeft op huurtoeslag en gaat u in 2019 bij een woningcorporatie huren? Dan zal de huur van uw nieuwe woning waarschijnlijk niet hoger zijn dan € 607,46 (een- en tweepersoonshuishouden) of € 651,03 (grotere huishoudens). Dat komt omdat corporaties ook in 2019 'passend' moeten toewijzen. Minstens 95% van de woningen die zij toewijzen aan huishoudens met een laag inkomen moet een kale huur hebben onder deze ´aftoppingsgrenzen´. Een hogere huur mag alleen in uitzonderingsgevallen.

Met welk inkomen kunt u een sociale huurwoning krijgen?
Met een jaarinkomen dat lager is dan € 38.035,- maakt u het meeste kans. Als u iets meer verdient maakt u ook nog kans, maar als uw inkomen hoger is dan € 42.436,- kunt u alleen bij uitzondering sociaal huren. Bijvoorbeeld als u moet verhuizen vanwege sloop van uw woning, of als u vanwege een beperking moeilijk aan geschikte woonruimte komt. In 2019 moeten woningcorporaties zich aan de volgende regels houden:

- Minimaal 80% van de vrijkomende woningen met een huurprijs tot  € 720,42 moet worden toegewezen aan huishoudens met een jaarinkomen tot € 38.035.
- Maximaal 10% van de woningen met een huurprijs tot € 720,42 mag worden toegewezen aan huishoudens met een jaarinkomen tussen € 38.035 en € 42.436.
- Voor de resterende 10% van de woningen geldt geen inkomensgrens. Maar corporaties moeten bij het toewijzen van deze woningen wel de voorrangsregels uit de plaatselijke huisvestingsverordening in acht nemen. Wat dat voor regels zijn verschilt per gemeente. Verder moeten ze zich houden aan het besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting (BTIV). In dat besluit staat dat mensen met fysieke of psychische beperkingen voorrang moeten krijgen.

Voor commerciële verhuurders (zoals particuliere huisbazen) gelden deze regels allemaal niet. Zij verhuren ook wel woningen met een huurprijs tot  € 720,42.

Met welk inkomen heeft u recht op huurtoeslag?
Het maximale jaarinkomen dat u mag hebben om huurtoeslag te kunnen krijgen gaat ieder jaar een beetje omhoog. Voor 2019 zijn de bedragen:

- €22.700,- voor alleenstaanden
- €30.825,- voor meerpersoonshuishoudens
  Heeft u -of heeft uw huisgenoot- al AOW? Dan is het maximumbedrag €25 lager.

Naast uw inkomen telt ook uw vermogen (zoals spaargeld en geld op de betaalrekening) mee. Op 1 januari 2019 mag dat niet meer zijn dan €30.360,- per persoon. Had u meer geld op 1 januari? Dan heeft u in 2019 geen recht op toeslag.

Hoeveel huurtoeslag kunt u krijgen?
Om dat te achterhalen kunt u het beste een proefberekening maken (externe link) op de website van de Belastingdienst. Huurtoeslag is een ingewikkelde regeling, met veel verschillende normen en grenzen. In 2019 zijn de grensbedragen:

- basishuur – vanaf € 228,62
  Het deel van de huur dat ieder huishouden met toeslag in ieder geval zelf moet betalen. Voor een alleenstaande, bijstandsgerechtigde huurder die nog geen AOW heeft is dat € 228,62, voor huishoudens met een hoger inkomen is het (veel) meer.
- kwaliteitskortingsgrens - €424,44
   Het deel van de huurprijs dat tussen uw basishuur en dit bedrag ligt wordt volledig vergoed. Als uw basishuur hoog is kan het dus ook om een minimale vergoeding gaan.
- aftoppingsgrens - €607,46 (één- of tweepersoonshuishoudens) / €651,03 (huishoudens van drie personen of meer)
   Het deel van uw huurprijs tussen €424,44 en de aftoppingsgrens voor uw huishouden wordt voor 65% vergoed.
- huurtoeslaggrens - €720,42
   Het deel van uw huurprijs tussen aftoppings- en huurtoeslaggrens moet u zelf betalen. Behalve als u alleenstaand bent, AOW hebt of vanwege handicap een aangepaste woning huurt. In deze gevallen wordt 40% van dit deel vergoed.

Heeft uw woning een hogere rekenhuur dan de huurtoeslaggrens? Dan is voor die woning geen huurtoeslag mogelijk, behalve in uitzonderlijke gevallen. Jongeren tot 23 kunnen alleen toeslag krijgen als hun rekenhuur niet hoger is dan € 424,44. Voor jongeren met een beperking gelden andere regels.

Wat wordt de huurverhoging per 1 juli?
De overheid stelt maximale percentages vast voor de jaarlijkse huurverhoging bij sociale huurwoningen. Voor komend jaar zijn dat:

    4,1% voor huurders met een inkomen tot €42.436,-
    5,6% voor huurders met een inkomen vanaf €42.436,-

Voor corporaties geldt dat de gemiddelde stijging van de huurprijzen niet hoger mag zijn dan 2,6%.  Dat is inclusief de huurverhoging bij het opnieuw verhuren van een vrijgekomen woning. Door het in 2018 gesloten Sociaal Huurakkoord zal de gemiddelde huurverhoging bij corporaties gemiddeld nog lager zijn.

Wat betaalt u aan belasting op energie?
In 2019 zullen veel huurders (en huiseigenaren) hun energierekening zien stijgen. Dit komt door twee maatregelen van de overheid die op 1 januari 2019 ingaan:

    Hogere energiebelasting
    Lagere heffingskorting

Energiebelasting
Huishoudens gaan 3 eurocent meer energiebelasting betalen per verbruikte kubieke meter aardgas. De belasting over stroom daalt met 0,72 eurocent. Hoeveel meer energiebelasting u gaat betalen hangt van uw verbruik af. Energievergelijker PriceWise berekende dat een gemiddeld huishouden ongeveer €20,- duurder uit zal zijn.

Heffingskorting
Dit is een korting op de energiebelasting, die alleen geldt voor energieaansluitingen met een verblijfsfunctie, zoals woningen en kantoren. Het is een vast bedrag per jaar, dat van de te betalen energiebelasting wordt afgetrokken. De overheid verlaagt deze korting in 2019 van €308,54 naar €257,-. Hierdoor gaan huurders (en huiseigenaren) €50,- meer betalen.

Wat betaalt u aan lokale belastingen?
Wat u kwijt bent aan lokale belastingen verschilt per gemeente. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) brengt ieder voorjaar in kaart wat huurders moeten betalen aan de gemeente, het waterschap en de provincie.  De bedragen voor 2019 zijn op dit moment nog niet bekend. Zodra de bedragen voor alle gemeenten in kaart zijn gebracht vindt u in dit artikel een verwijzing naar het nieuwe overzicht van COELO.

124
Nieuws / Reactie Woonbond Klimaatakkoord
« Gepost op: december 21, 2018, 06:13:26 pm »
[21 december 2018]
‘Voor de gebouwde omgeving ligt er een mooi tussenresultaat,’ concludeert Woonbonddirecteur Paulus Jansen. ‘Zoals de wijkgerichte aanpak voor het verduurzamen van woningen en woningcorporaties die op korte termijn al 100.000 woningen aardgasvrij gaan maken. Onze zorg zit nog in de doorrekeningen van de planbureaus die begin volgend jaar komen. Zijn de ambities betaalbaar?’ Voor de Woonbond is van belang dat huurders niet de dupe worden van het klimaatbeleid.

In het Sociaal Huurakkoord dat Aedes en Woonbond eerder deze week sloten, is afgesproken dat bij verduurzamende renovaties de gemiddelde reële besparing op de energierekening hoger is dan de stijging in huur of servicekosten bij renovatie. Zo verwachten we dat huurders er bij verduurzaming op vooruit gaan, doordat de woonlasten dalen.

Verhuurderheffing
Op de lange termijn moeten miljoenen huurwoningen worden verduurzaamd. De Woonbond vindt het noodzakelijk dat het kabinet het mes zet in de verhuurderheffing die corporaties miljarden aan investeringskracht kost. Gisteren waarschuwde de Autoriteit Woningcorporaties nog voor de impact van de verhuurderheffing op de nodige investeringen van corporaties in nieuwebouw en verduurzaming. Jansen: 'Zorgen voor betaalbare woonlasten, de woningnood aanpakken én miljoenen huurwoningen verduurzamen gaat alleen als het kabinet stopt corporaties uit te knijpen. Dat is essentieel voor onze steun aan een uiteindelijk akkoord.'

Stijgende gasrekening
Onderdeel van de klimaatplannen is een verschuiving van belastingen van elektriciteit naar gas. Zo wordt gasgebruik duurder. Een logische stap, maar huishoudens met lage inkomens die de komende jaren nog in slecht geïsoleerde woningen wonen mogen hier niet de dupe van worden. De Woonbond vindt dan ook dat het kabinet moet kijken hoe deze huishoudens gecompenseerd kunnen worden voor de stijgende gasrekening.

[persbericht: Woonbond]

125
Nieuws / Huurders stemmen in met Sociaal Huurakkoord
« Gepost op: december 21, 2018, 06:10:53 pm »
[21 december 2018]
De Verenigingsraad van de Woonbond stemde vandaag in met het Sociaal Huurakkoord. In dat akkoord spreken corporaties en de Woonbond af dat de huurprijzen in corporaties gemiddeld maximaal met inflatie stijgen.

Daarnaast kunnen huurders met een laag inkomen en hoge huur huurbevriezing of huurverlaging krijgen. Bij verduurzamende renovaties spreken Woonbond en Aedes af dat de gemiddelde reële besparing op de energierekening hoger is dan de stijging in huur of servicekosten bij renovatie. Zo verwachten we dat huurders er bij verduurzaming op vooruit gaan, doordat de woonlasten dalen.

‘Onder het huidige kabinetsbeleid, waarbij de belastingdruk voor verder corporaties oploop, was het moeilijk om tot afspraken te komen,’ kijkt Paulus Jansen terug op de onderhandelingen. ‘Toch hebben we hiermee een rem kunnen zetten op de huurstijging, en keren we eindelijk de trend dat de huren harder stijgen dan de inkomens van de meeste huurders’ We zijn dan ook blij dat het Sociaal Huurakkoord kan rekenen op steun van onze vereniging.’

De corporaties stemden afgelopen woensdag in op het congres van corporatiekoepel Aedes.

126
Nieuws / Sociaal Huurakkoord legt huurstijging verder aan banden
« Gepost op: december 19, 2018, 02:57:57 am »
[18 december 2018]
Het bestuur van de Woonbond en dat van corporatiekoepel Aedes zijn het eens geworden over een Sociaal Huurakkoord. De huurprijzen voor sociale huurders bij corporaties zullen daardoor de komende jaren minder hard stijgen, en lagere inkomens kunnen huurbevriezing of huurverlaging krijgen.

Dat maken de Woonbond en Aedes vandaag bekend. Het was moeilijk tot een akkoord te komen, omdat het huidige kabinet de belastingdruk voor corporaties op laat lopen en er veel woningen bijgebouwd moeten worden én veel bestaande woningen verduurzaamd moeten worden. Betaalbare huren hebben zowel voor de Woonbond als Aedes prioriteit, en de partijen zijn daarom blij dat ze er uit gekomen zijn.

Trend keren
Paulus Jansen: ‘Er zijn nog steeds te veel huurders die maandelijks moeite hebben de huur te betalen. De trend dat de huren harder stijgen dan de inflatie en de inkomensontwikkeling van het grootste deel van de huurders moet worden gekeerd. Dat doen we door de huurstijgingen te beperken en in te zetten op het verlagen van woonlasten bij verduurzaming van huurwoningen én door de huurprijzen voor sommige huurders met een laag inkomen te bevriezen of te verlagen’.

Huren stijgen maximaal met inflatie
De huurprijzen van sociale huurwoningen van een corporatie kunnen gemiddeld maximaal met inflatie stijgen.  Dat is een procent lager dan nu het geval is. De huurstijgingen worden hierdoor verder afgeremd. Het gaat hier om de stijging van de huurprijzen van een corporatie bij elkaar (de huursom). Corporaties hebben ook de mogelijkheid bij sommige huizen de huur iets meer of minder te verhogen, bijvoorbeeld als die huur relatief laag of hoog is voor de kwaliteit van het huis.

Huurbevriezing of huurverlaging
Huurders met een relatief hoge huur voor hun inkomen, kunnen huurbevriezing aanvragen. Het gaat om huurders die qua inkomen in de huurtoeslagdoelgroep vallen, en een huurprijs hebben boven de voor hun geldende aftoppingsgrens (afhankelijk van huishoudgrootte net onder of net boven de €600,-). Huurders met een huurprijs boven de liberalisatiegrens die een inkomensdaling hebben gehad, waardoor ze in de huurtoeslagdoelgroep vallen, kunnen huurverlaging krijgen. Niet alleen betalen ze dan minder huur, ze komen met een huur onder de liberalisatiegrens ook in aanmerking voor huurtoeslag.

Woonlasten omlaag door verduurzaming
De komende jaren moeten er miljoenen huurwoningen worden verduurzaamd. Bij verduurzamende renovaties spreken Woonbond en Aedes af dat de gemiddelde reële besparing op de energierekening hoger is dan de stijging in huur of servicekosten bij renovatie. Zo verwachten we dat huurders er bij verduurzaming op vooruit gaan, doordat de woonlasten dalen.

Achterban

Zowel Aedes als Woonbond leggen het Huurakkoord op korte termijn voor aan de achterban.

Download hier het Sociaal Huurakkoord (link naar pdf)

[bron:Woonbond]

127
Nieuws / Energie wordt fors duurder in 2019
« Gepost op: december 17, 2018, 08:01:48 pm »
[14 december 2018]
De energierekening stijgt volgend jaar voor veel huishoudens met ruim 300 euro. Ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een variabel energietarief en krijgt met deze forse verhoging te maken.

Op basis van de nieuwe tarieven van de drie grootste energieleveranciers, Nuon, Essent en Eneco, wordt duidelijk dat de totale energierekening voor een meerpersoonshuishouden per 1 januari 2019 stijgt met gemiddeld € 327,-. Dit is een stijging van in totaal 17 procent ten opzichte van het afgelopen half jaar. Dat maakte de consumentenvergelijkingswebsite Pricewise deze week bekend.

Hogere tarieven en belastingen
De stijging wordt vooral veroorzaakt door een forse stijging van de leveringstarieven voor gas en stroom en de stijgende energiebelastingen op gas. Sinds 2014 zijn de kosten in de vorm van energiebelastingen en de Opslag Duurzame Energie (ODE) al met 68 procent gestegen

Helft heeft variabel tarief
Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft een variabel tarief en krijgt dus per 1 januari 2019 te maken met de stijging. Consumenten die nog nooit zijn overgestapt of al enkele jaren geleden zijn overgestapt en sindsdien hun contract niet meer hebben aangepast, hebben meestal een contract met variabele tarieven.

Verschillen tussen leveranciers
Bij Eneco gaat een driepersoonshuishouden volgens de berekeningen van Pricewise € 206,- meer betalen, bij Nuon € 173,- en bij Essent € 141,-. De meeste huishoudens hebben de afgelopen dagen al bericht gekregen van hun leverancier over de impact van prijsstijgingen op hun maandelijkse energiebedrag.

In twee jaar 40 procent meer belasting
De totale energierekening is na een daling tussen 2014 en 2017 weer flink gaan stijgen. Tussen 2017 en 2019 is de totale energierekening met 30 procent gestegen en de belastingen erop met maar liefst 40 procent.

128
Nieuws / Meer dan de helft van de huurders komt met moeite rond
« Gepost op: december 13, 2018, 02:57:44 pm »
[13 december 2018]
Huurders hebben bovengemiddeld veel moeite om rond te komen. Dat blijkt uit recent onderzoek van het NIBUD.Vergeleken met voorgaande jaren komen  minder mensen met moeite rond. In 2015 was dit 45% van de mensen, nu nog 38% van de mensen. Huurders springen daar bovenuit. Maar liefst 53% van de huurders heeft moeite rond te komen. Bij huiseigenaren ligt dit percentage beduidend lager, op 26%. De Woonbond pleit dan ook al enige tijd voor het verlagen van woonlasten van huurders.



Stijgende lasten
Als reden voor de financiële problemen geven de meeste mensen (40%) aan dat het inkomen gelijk is gebleven terwijl de uitgaven zijn gestegen. Ook wijzen veel mensen (37%) op te hoge vaste lasten.

Rekeningen niet op tijd kunnen betalen
Van de respondenten kan 32% rekeningen niet altijd op tijd betalen. De groep huishoudens die de huur of hypotheek wel eens te laat betaalt groeide van 12 procent in 2012 naar 19 procent in 2018. Het deel dat wel eens te laat is met het betalen van de energierekening steeg in dezelfde periode van 17% naar 19%.

129
Nieuws / Kabinet moet snijden in verhuurderheffing voor klimaatakkoord
« Gepost op: december 13, 2018, 02:51:46 pm »
[13 december 2018]
De Woonbond steunt geen klimaatakkoord als er het kabinet niet bereid is het mes te zetten in de verhuurderheffing, de belasting die verhuurders betalen over hun sociale woningen.

Dat schrijft Woonbonddirecteur Paulus Jansen vandaag in een opiniestuk in dagblad Trouw. 'Huurders zien de bui al hangen,' schrijft Jansen. 'De energierekening stijgt fors, terwijl huurders zelf niet gaan over het verduurzamen van de woningen waar ze in wonen. En aan die woningen moet nog veel gebeuren.'

Investeren in duurzame huurwoningen
Dat blijkt ook uit ons Meldpunt Energiealarm, waar veertig procent van de melders aangeeft nog enkel glas in de woning te hebben. Maar om al die woningen aan te pakken, is veel geld nodig. Toch laat dit kabinet de belastingdruk voor corporaties oplopen tot 3 miljard euro in 2021. Terwijl corporaties tegelijkertijd veel nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de woningnood aan te pakken, zo’n 2,5 miljoen woningen verduurzamen, en als startmotor functioneren door voorop te lopen en op korte termijn 100.000 woningen van het gas te halen. Zo betalen de armste huishoudens voor de innovatie die hiervoor nodig is.


Kabinet moet snijden in verhuurderheffing voor klimaatakkoord
13 december 2018

De Woonbond steunt geen klimaatakkoord als er het kabinet niet bereid is het mes te zetten in de verhuurdersheffing, de belasting die verhuurders betalen over hun sociale woningen.



Dat schrijft Woonbond directeur Paulus Jansen vandaag in een opiniestuk in dagblad Trouw. 'Huurders zien de bui al hangen,' schrijft Jansen. 'De energierekening stijgt fors, terwijl huurders zelf niet gaan over het verduurzamen van de woningen waar ze in wonen. En aan die woningen moet nog veel gebeuren.'
Investeren in duurzame huurwoningen

Dat blijkt ook uit ons Meldpunt Energiealarm, waar veertig procent van de melders aangeeft nog enkel glas in de woning te hebben. Maar om al die woningen aan te pakken, is veel geld nodig. Toch laat dit kabinet de belastingdruk voor corporaties oplopen tot 3 miljard euro in 2021. Terwijl corporaties tegelijkertijd veel nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de woningnood aan te pakken, zo’n 2,5 miljoen woningen verduurzamen, en als startmotor functioneren door voorop te lopen en op korte termijn 100.000 woningen van het gas te halen. Zo betalen de armste huishoudens voor de innovatie die hiervoor nodig is.

Norm
Daarnaast dreigt er een erg ongelijke behandeling van kopers en huurders te ontstaan. Er wordt gesproken over een ‘duurzaamheidsnorm’ waar huurwoningen aan moeten voldoen. Voor koopwoningen komt er géén norm, maar kopers moeten met subsidies verleid worden hun woning te isoleren. Terwijl huurders steeds meer belasting gaan betalen.

Verhuurdersheffing
Wat de Woonbond betreft, moet de verhuurdersheffing geschrapt worden. Aan de klimaattafel over de ‘gebouwde omgeving’ werd uiteindelijk een halvering van die heffing op tafel gelegd. Dat scheelt miljarden in investeringskracht, omdat de financiële positie van corporaties zo verbetert, waardoor ze ook meer kunnen lenen. Zo kan er worden geïnvesteerd zonder dat huurders de dupe zijn. Het kabinet moet kiezen voor een ambitieuze maar voor huurders betaalbare verduurzaming van de huursector.

130
Nieuws / Uit nood naar woning op vakantiepark
« Gepost op: december 08, 2018, 02:51:46 pm »
6 december 2018
Ongeveer 55 duizend mensen wonen permanent op een vakantiepark. Dat schrijft minister Ollongren na een onderzoek naar permanente bewoning op Veluwse parken.

De permanente bewoners van vakantieparken vormen een diverse groep, zo blijkt uit een verkennend onderzoek (externe link) van het kennisinstituut Platform31. Dit kennisinstituut bracht samen met elf gemeenten de permanente bewoning op Veluwse parken in kaart.

55 duizend bewoners
Op de Veluwse parken wonen tussen de 6 en 9 duizend mensen. In een brief aan de Tweede Kamer (externe link) schat Ollongren dat het voor heel Nederland om 55 duizend parkbewoners gaat.  Deels mensen die daar bewust voor kiezen omdat dit beter bij hun levensstijl past, maar ook spoedzoekers, die bijvoorbeeld na scheiding onderdak nodig hebben. Arbeidsmigranten. Kwetsbare mensen met persoonlijke problemen. En daarnaast mensen die ‘onder de radar’ willen blijven omdat ze in de criminaliteit actief zijn.

Onderliggende ontwikkelingen
Wonen op een park is “over het algemeen een individuele keuze die wordt aangewakkerd door onderliggende ontwikkelingen”,  concluderen de onderzoekers van Platform 31.  De onderliggende ontwikkelingen:  gebrek aan reguliere huurwoningen, veranderingen in het sociaal domein, ouderen die langer thuis wonen en de flexibele economie die tot een toename van arbeidsmigranten en zzp’ers leidt.

Lange wachtlijsten voor huurwoning
Op het Meldpunt Huuralarm (externe link) van de Woonbond komen vooral meldingen binnen van mensen die noodgedwongen op parken huren. Zij benadrukken dat ze daar terecht zijn gekomen omdat er elders geen betaalbare woonruimte is. “Ik sta al 11 jaar ingeschreven voor een huurwoning”, schrijft Anne. “Ik trek in afwachting van vakantiewoning naar vakantiewoning. Dat heeft onderhand al mijn spaarcentjes gekost.”

Geen huurtoeslag, maar ook geen woning
Het afschaffen van huurtoeslag heeft impact gehad op het leven in de parken.  Ook dat blijkt uit recente meldingen. Moon schrijft: “Opeens is het woonpark waar ik en mijn moeder wonen bestempelt tot recreatiepark, terwijl er in de verste verte geen recreatie te vinden is hier. Ze krijgt dus geen huursubsidie, terwijl ze nergens anders terecht kan.”

Actie-agenda
Door stapeling van problemen is er op een deel van de parken veel mis. Rijk, provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties werken samen aan een plan om die problemen aan te pakken. Vorige week was er een ‘Vakantieparkentop’,  waar een actie-agenda(externe link) gepresenteerd werd.  Kern daarvan:  de verschillende groepen parkbewoners behoeven ieder een eigen aanpak.

Woonbond:  meer betaalbare huurwoningen
De Woonbond vindt het vooral belangrijk dat het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt aangepakt. Als je permanente bewoning gaat verbieden en de huurtoeslag afschaft moet er wel een goed alternatief zijn voor de mensen die daar huren. Zorg voor méér betaalbare sociale huur. Dat helpt ook om nieuwe problemen te voorkomen. Want hoe meer woningen er beschikbaar en betaalbaar zijn, hoe minder mensen uit nood in een vakantiepark hoeven huren.
[bron; Woonbond]

131
Nieuws / Hoe scoort uw corporatie in de Aedes Benchmark?
« Gepost op: november 27, 2018, 01:30:46 pm »
[27 november]
Voor huurders en huurdersorganisaties in de corporatiesector is het nuttig te weten hoe 'hun' corporatie presteert in vergelijking met andere sociale verhuurders. De brancheorganisatie van woningcorporaties Aedes presenteerde vorige week de benchmark 2018. Die geeft inzicht in hoe corporaties hun middelen besteden. Iedere corporatie krijgt cijfers op de onderdelen huurdersoordeel, bedrijfslasten, duurzaamheid, beschikbaarheid & betaalbaarheid, onderhoud & verbetering.

Rapportcijfers corporatie
De cijfers zien van een individiduele corporatie? Voer (een deel van) de naam in en klik op zoeken. Het zoekresultaat bevat een link naar een 'factsheet' met cijfers.

Zoek de cijfers van Thuisvester

132
Berichten / Sociale werkplaats weer open voor leefbare wijken
« Gepost op: november 21, 2018, 06:01:20 pm »
11 november 2018 | Bert Moormann
Deze week presenteerde Aedes het onderzoek van Rigo over de relatie tussen het huisvesten van lage inkomens in sociale huurhuizen en de afnemende leefbaarheid. Volgens de onderzoekers van Rigo is er een direct verband tussen de instroom van lage inkomens in de sociale huur en de afnemende leefbaarheid.

Dit is nogal wat!



Ik ben geboren in een huurhuis van de ECW, de Emmer Centrale Woningbouwvereniging, één van de voorlopers van het huidige Lefier. Mijn vader was stukadoor, moeder werkte enkele ochtenden in de week als schoonmaakster. Mijn vader kluste nogal wat bij zodat ons gezin er een modaal inkomen op nahield. Naast ons woonden fabrieksarbeiders van de Enka. (Akzo) Even verderop in de blok woonde een afdelingschef van dezelfde werkgever. In de buurt woonden leraren, ingenieurs en arbeiders maar ook mensen met een bijstandsuitkering. De sociale huurhuizen werden bewoond door een klein plukje mensen met een hoog inkomen, een deel met middeninkomens en een deel lage met inkomens.

Nu wonen er in dezelfde straat alleen nog maar mensen met lage inkomens. Gescheiden mannen en vrouwen, mensen die arbeidsongeschikt zijn, mensen die in mijn tijd woonden bij een instelling en nog een paar mensen die een klein baantje hebben.

De sociale huur verandert. Kopen werd aantrekkelijker door soepelere hypotheekregels en lage rentes. Er zijn meer tweeverdieners dan vroeger die zich sneller een koophuis kunnen permitteren. We kenden zelfs een tijdje Premiewoningen, een subsidieregeling voor koopwoningen. Inkomenseisen en passend toewijzen werd ingevoerd waardoor corporaties hoofdzakelijk mensen bedienen met een laag inkomen.

Daarnaast veranderde ook de zorg. Vroeger woonde nagenoeg niemand zelfstandig met een verstandelijke beperking of een psychische aandoening. Vijfenzestigplussers vertrokken naar het bejaardentehuis. Nu wonen deze mensen gewoon in de wijk. Eigenlijk zoals het hoort maar kennelijk gaat het niet goed.



Er veranderde nog meer. Als je niet mee kon in het alsmaar complexer wordend werk in een regulier bedrijf kon je aan het werk in een sociale werkplaats. Of, als je er voor in aanmerking kwam, kon je naar de dagbesteding. Dit kan vanaf 2015 bijna niet meer.

Is er een relatie tussen deze geschetste veranderingen en de huidige stand van de leefbarometer in de straat waar ik tot mijn 23e woonde? Absoluut!

De lage inkomens in de sociale huur hangen nauw samen met beperkingen die mensen hebben. In een wijk met sociale huurhuizen wonen meer mensen met een beperking dan in wijken met veel koophuizen. Het hebben van een beperking gaat vaak hand in hand met het verdienen van een laag inkomen. Mensen met een beperking wonen zelfstandig maar krijgen niet de begeleiding die ze nodig hebben en hebben geen toegang tot normaal of beschut werk.



En hier gaat het mis.

We overschatten de zelfredzaamheid van deze groep mensen. We verwachten dat ze zichzelf woonvaardigheden aanleren waar de ouders dit hebben nagelaten. We verwachten dat ze het huishoudboekje op orde hebben terwijl ze niet kunnen lezen of schrijven. We verwachten dat ze de gordijnen om 8 uur ’s ochtends hebben geopend terwijl ze niet hoeven te werken. We verwachten dat ze na 22 uur stil zijn terwijl ze altijd kunnen uitslapen. We verwachten dat ze de medicatie innemen terwijl ze geen klok kunnen kijken. We verwachten dat ze een keukentafelgesprek kunnen voeren terwijl er van gelijkwaardigheid geen sprake is. We verwachten dat ze blijven solliciteren terwijl ze al lang weten dat er geen werk bestaat dat ze aan kunnen.

En ja, er is inderdaad ook een groepje dat niet wil. Verdiep je eens in de mensen met een beperking en je zult er achter komen dat er meer mensen zijn die niet kunnen dan die niet willen.



En wat is de oplossing die de brancheorganisatie van de woningcorporaties, Aedes, oppert? Meer dure huur, en koopwoningen realiseren tussen de sociale huur. Dan verbetert de leefbaarheid omdat de rijkere bewoners het gedrag compenseren van de armere bewoners.

Symptoombestrijding van de bovenste plank. Je lost niets op maar beïnvloedt uitsluitend de statistiek. Windowdressing of kop-in-het-zand politiek. Het gemiddelde gaat regeren terwijl de kwetsbare mensen zich nog eenzamer gaan voelen. En uiteraard vindt Aedes direct dat het kabinet aan zet is om woningcorporaties meer ruimte te geven. Er is ruimte genoeg. En schiet niet direct in de actiestand maar zorg dat anderen hun taken serieus oppakken. Het wordt tijd dat Aedes de blik wat meer gaat richten naar de bondgenoten op het gebied van zorg en werk dan naar Den Haag.

Wil je de oorzaken van de verslechterde leefbaarheid aanpakken dan is er meer nodig dan een aantal stenen te stapelen of te verslepen. Wat veel corporaties nalaten maar zouden moeten doen is het bouwen van woonvormen voor mensen met een beperking of mensen die uitstromen uit beschermd wonen. Dit gebeurt nog te weinig.

Zorg dat mensen overdag aan het werk zijn. Dan heeft hun leven weer betekenis en neemt de eigen trots weer toe. Dan regeren rust, regelmaat en reinheid waardoor het woongenot voor de hele buurt weer toeneemt. Voor mensen waarvoor een reguliere baan niet is weggelegd moeten de sociale werkplaatsen weer open. Dwing af dat bedrijven mensen met een lichte beperking in dienst nemen. Mensen met een zwaardere beperking moeten weer terecht kunnen op de dagbesteding of in een dagopvang. Zorg dat de begeleiding bij het zelfstandig wonen op orde is door alle bezuinigingen terug te draaien. Dan neem je oorzaken weg met als gevolg dat de statistieken weer gaan kloppen. Niet andersom!

En een tip voor Aedes. Stop direct met het bouwen van huizen in de steden. Net zo lang tot je hebt binnengehaald wat je nodig hebt om de waarde van het corporatiebezit op peil te houden. Want een slechte leefbaarheid kost handen vol geld. Geld dat door mensen met lage inkomens bijeen is gebracht. Dan is het zuur dat dit geld wordt besteed aan dure huur of koopwoningen voor mensen die slechts de statistiek dienen. Op deze wijze werp je je eigen beperking op.


133
Nieuws / Woningzoekenden en huurders gebaat bij ruimte voor lokaal maatwerk
« Gepost op: november 20, 2018, 03:01:31 pm »
Persbericht Woonbond: 19/11/18
De Woningwet heeft ervoor gezorgd dat woningcorporaties zich meer op hun kerntaken richten. Tegelijkertijd werkt de Woningwet soms te beperkend, en is er lokaal ruimte nodig om af te kunnen wijken. Bijvoorbeeld door corporaties ook middeninkomens te laten bedienen op krappe woningmarkten, zo stelt de commissie Van Bochove, die een evaluatie van de Woningwet uitvoerde in opdracht van corporatiekoepel Aedes. De Woonbond kan zich vinden in de grote lijnen van het vandaag gepresenteerde rapport.

‘De Woningmarkt in Oost-Groningen is de woningmarkt in Amsterdam niet. Het is logisch om lokaal te kijken of de kerntaak van corporaties niet ruimer moet worden opgevat. Middeninkomens kunnen op de krappe woningmarkten geen betaalbare huur- of koopwoning vinden. Het is goed om als corporaties hier een grotere rol te gaan spelen,’ aldus Woonbonddirecteur Paulus Jansen. ‘Het is daarbij wel zaak dat er vanuit Den Haag gekeken wordt naar de enorm oplopende belastingdruk voor corporaties. Die zorgt ervoor dat ze veel minder kunnen investeren, en de wachttijden voor sociale huurwoningen zijn al veel te lang. Een ruimere kerntaak moet ook meer investeren in betaalbare huurwoningen betekenen. Woningzoekenden zitten nu al enorm in de knel’.

Jansen: ‘Tegelijkertijd moeten huurders en woningzoekenden weten waar ze aan toe zijn. Duidelijke landelijke afspraken over maximale huurverhogingen en het betaalbaar houden van de huursector blijven hard nodig.’

Ook wijst de commissie op het starre toezicht van de Autoriteit Woningcorporaties. Het blijft belangrijk om goed toezicht te houden in de sector. Maar de Woonbond ziet dat er nu ook erg star wordt gekeken naar zaken die samenhangen met de kerntaak van corporaties. Zo mocht een corporatie uit Zeeland geen huurkorting geven aan huurders na een financiële meevaller, en mocht een corporatie uit Groningen niet investeren in een zonnepark. Jansen: ‘Het is goed dat huurdersgeld niet onverantwoord kan worden uitgegeven, maar nu worden er ook drempels opgeworpen bij investeringen die duidelijk binnen de maatschappelijke taak van een corporatie liggen, en waar goed overleg met de lokale huurdersorganisatie voldoende moet zijn.’


134
Nieuws / Huurders met lage inkomens zien energierekening fors stijgen
« Gepost op: september 28, 2018, 10:18:25 pm »
28 september 2018
-------------------------------
De energieprijzen gaan de komende tijd omhoog, terwijl de energierekeningen van vele huurders nu al erg hoog zijn. Voor huurders verwacht de Woonbond in 2019 een stijging van de energierekening van gemiddeld € 127,-. Op de lange termijn (tot 2050) loopt het effect van het klimaatbeleid op. Dat raakt lagere inkomens, vaak huurders, veel harder dan hogere inkomens. Volgens onderzoek van CE Delft kunnen huishoudens met een laag inkomen uiteindelijk meer dan 17% van het besteedbaar inkomen kwijt zijn aan kosten voor het klimaatbeleid. Dat is niet te dragen voor deze huishoudens. Daarom opent de Woonbond een Meldpunt Energiealarm (externe link) en roept huurders met hoge energierekeningen op om een melding te doen op het Meldpunt. Met de meldingen wil  de Woonbond  laten zien welke problemen er zijn met hoge energiekosten in huurwoningen.

In 2019 stijgt de energierekening in ieder geval omdat de belasting op energie omhoog gaat. Dat komt vooral door de zogeheten Opslag Duurzame Energie (ODE). Deze opslag is als wet in 2013 ingevoerd en wordt gebruikt om de productie van duurzame energie te stimuleren. Het gaat daarbij om zaken als windmolens, zonnepanelen, biogas en biobrandstof. Daarnaast staat in het Klimaatakkoord dat vanaf 2020 een groot deel van de energiebelasting van stroom naar gas wordt verschoven. Gasverbruik wordt daarmee duurder. Dat heeft veel gevolgen voor huurders die in slecht geïsoleerde woningen wonen en daardoor hele hoge gasrekening hebben. Zij worden de dupe van dit beleid, terwijl ze zelf niet gaan over het verduurzamen van hun woning.

De Woonbond maakt zich ook zorgen over huurders in de commerciële huursector die in een energie onzuinige woning wonen. In het klimaatakkoord staat geen enkele prikkel om commerciële verhuurders hun woningen te laten verduurzamen, terwijl de energierekening ook voor deze groep huurders zal stijgen.

De Woonbond spoort verhuurders aan meer haast te maken met het opknappen van woningen die veel energie verbruiken. En pleit er bij de politiek voor dat huurders met een laag inkomen die in een slecht geïsoleerde woning wonen, financieel gecompenseerd worden voor de nieuwe extra belasting op gas.

Het klimaatbeleid moet ook rechtvaardig uitpakken. Daarom wil de Woonbond  een compensatie voor de lage inkomens die vooral terecht komt bij degenen die dat ook echt nodig hebben. Daarover wordt de komende maanden verder gesproken bij het Klimaatakkoord. De Woonbond zet daarbij in op een eerlijk Klimaatakkoord, waarbij de kosten evenredig worden gedeeld. Dat betekent overigens ook dat de industrie een groter deel van de belasting op energie moet gaan betalen, want nu betalen zij vaak maar een fractie van wat consumenten betalen.

135
Nieuws / Woonbond: uitrookplan middeninkomens asociaal
« Gepost op: september 27, 2018, 08:21:06 am »
26 september 2018
------------------------------------
‘Heel veel middeninkomens kunnen helemaal geen huur boven de sociale huurgrens betalen, het is absurd deze mensen hun betaalbare huurwoning uit te jagen’, reageert Paulus Jansen, directeur van de Woonbond, op het plan van de coalitiepartijen om de huurprijs van middeninkomens in een sociale huurwoning fors te verhogen.

‘Vanuit politiek Den Haag is er van alles gedaan om de sociale huursector te verkleinen. Het slaat nergens op om dan huurders met een bescheiden middeninkomen de schuld te geven van lange wachtlijsten.’ Bovendien loopt het aantal huurders met een middeninkomen in de sociale huursector al jaren terug. Jansen: ‘Den Haag zou zich moeten buigen over de dure scheefheid, het aantal  huurders dat in een te dure sociale huurwoning woont.'

Het aantal ‘dure scheefwoners’ is snel toegenomen. In 2009 had 8,1% van de huurders uit de primaire doelgroep een te hoge huur voor hun inkomen. In 2012 was dit 13,1% en in 2015 18,3% (528.000 huishoudens). Een half miljoen huurders heeft moeite om elke maand de huur en de meest basale kosten van levensonderhoud op te brengen.

Jansen: ‘In plaats van het uitroken van middeninkomens, kunnen de coalitiepartijen zich beter inzetten voor betaalbare huurwoningen voor lage én middeninkomens.’

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13
anything
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal